Sikertelenséget okozó hibák a B kategóriás forgalmi vizsgán (1. rész.)
Iskolánk oktatói sok gyakorlati tapasztalattal rendelkeznek, az évek tanulságaiból
összegyűjtöttük nektek a következő cikkben 5 hibát, amelyek elkövetése
a leggyakrabban vezet a forgalmi vizsga sikertelenségéhez.
1. Nem állunk meg vagy nem jó helyen állunk meg a STOP táblánál.
A STOP – azaz az „Állj! Elsőbbségadás kötelező”- táblánál a megállás helyét jelző
útburkolati jel előtt, ha nincs felfestve, akkor pedig az útkereszteződésbe való
behajtás előtt kell megállni és elsőbbséget adni a betorkolló útról érkezők
számára. Ez azt jelenti, hogy a lassítás nem elegendő és a KRESZ meghatározza,
melyik esetben hol kell megállni. Forgalmi vizsgán és a gyakorlás folyamán is a
tanulók sokszor úgy érzékelik, megálltak a vonalnál vagy a kereszteződésbe való
behajtás előtt, de mégsem. Sokszor csak nagyon lelassítanak, körül tekintenek,
és amint meglátják a tovabbhaladás lehetőségét, gázt adnak és megállás nélkül
hajtanak be az útkereszteződésbe.
2. Nem állunk meg – vagy csak későn – a kijelölt gyalogosátkelőhely
előtt, mert nem veszi észre a tanuló a közeledő gyalogost.
A kijelölt gyalogos-átkelőhelyet csak fokozott óvatossággal és olyan sebességgel
szabad megközelítenie, hogy adott esetben a gyalogos részére elsőbbségadási
kötelezettségének maradéktalanul eleget tudjon tenni. Elő szokott fordulni, hogy
a „zebra” előtt a tanuló nem néz körül és nem ad elsőbbséget a gyalogosnak. Ez
a hiba a legtöbb esetben elkerülhető, ha a vezető a gyalogátkelőhely felé
közeledve tudatosan figyeli a járdát és az ott zajló gyalogosforgalmat is. A
legjobb megoldás, ha a kijelölt gyalogos átkelőhelyet, amint észleltük a táblát,
úgy közelítjük meg, hogy hirtelen fékezés nélkül el tudjuk engedni az odaérkező
járókelőt.
3. Sebességtúllépés vagy túl lassú haladás.
A sebességet korlátozó tábla és a ”Lakott terület kezdete” tábla vonalába a
megengedett sebességgel kell érkezni, és az engedélyezett sebességgel kell
továbbhaladni.
Országúti vezetésre vágyik minden Pécsett vizsgázó tanuló, a „pécsváradi”
útvonalat szeretné kihúzni a forgalmi vizsgán. Ennek a vizsgaútvonalnak a tipikus
hibalehetősége, hogy a lakott területen kívüli útszakasz után, amikor
megérkezünk a lakott területre (Pécs-Hird), a tanuló nem lassítja le az autót a
„Lakott terület kezdete” tábla vonaláig 50 km/h-ra.
Az ellenkezője, amikor lakott területen beül megengedett a 70 km/h, a tanuló
ugyanúgy 50 km/h sebességgel folytatja útját, mert nem veszi észre a közúti
jelzést.
Ebben a témakörben ugyancsak gyakori hiba, hogy a vizsgázó nem veszi észre a
korábban kihelyezett „Sebességkorlátozás” jelzőtábla hatályát feloldó
útkereszteződést. Ha ez megtörténik, az könnyen a forgalom indokolatlan
akadályozásához vezet.
4. Tele zöldes balra kanyarodásnál rosszul ítéljük meg a behajtási
lehetőséget.
A telezöldes lámpa azt jelenti, hogy nem irányított a jelzés a kereszteződésben,
tehát velünk együtt a szembejövő forgalom is el fog indulni. Ha balra akarunk
kanyarodni, figyelnünk kell az elsőbbségi viszonyokra: aki szemből érkezik és
egyenesen halad tovább, vagy jobbra kíván bekanyarodni, annak a kanyarodási
szabály értelmében elsőbbsége van. Ha elsőként állunk a fényjelző készülék
előtt, a zöld jelzésre a kereszteződésbe lassan behajtunk középre, ott megvárjuk,
amíg továbbhaladnak a szemből érkezők, ezután hagyhatjuk el mi is a
kereszteződést. Természetesen, ha gyalogátkelőhelyet vagy kerékpárutat
keresztezünk a kanyarodás közben, az ott közlekedő gyalogosoknak és
kerékpárosoknak is elsőbbséget kell adnunk. Mi történik, ha a szembejövő jármű
is balra szeretne fordulni? Ebben az esetben mindketten behajtunk középre és
egymás mellett elhaladva egyidejűleg elvégezzük a bekanyarodást (érintőleges
kanyarvétel). Ha nem elsőként várakozunk a lámpánál, nem hajtunk be középre
az első jármű mögött, csak miután meggyőződtünk arról, hogy a zöld jelzés ideje
alatt el tudjuk hagyni a kereszteződést.
5. Záróvonal átlépése.
Szintén gyakori hiba, hogy a vizsgázó megsérti a záróvonalon való áthaladás
tilalmát. A legtöbb esetben ez akkor fordul elő, amikor sávváltást kell végezni, és
a tanuló figyelmét teljes egészében a manőver biztonságos végrehajtása köti le.
A gyakorlás során a tanulók rendszeresen szembesülnek azzal, hogy hol kell
számítaniuk záróvonalra – mint például útkereszteződések illetve
gyalogátkelőhelyek előtt. Ha ennek ismeretében közelíti meg a vizsgázó a
kritikus helyeket, kellő előrelátással és figyelemmegosztással ez a hiba is
elkerülhető.
Sikeres felkészülést kívánunk!
A KRESZ tanfolyamok kizárólag ONLINE E-learning képzéssel indulnak!
Blog – Hírek – Cikkek
Kövesd a blogomat, ahol rendszeresen beszámolok a friss hírekről, tanfolyamokról, akciókról.
Közösségi média