Sikertelenséget okozó hibák a B kategóriás forgalmi vizsgán (2. rész.)

BD Autósiskola Pécs

Sikertelenséget okozó hibák a B kategóriás forgalmi vizsgán (1. rész.)

Iskolánk oktatói sok gyakorlati tapasztalattal rendelkeznek, az évek tanulságaiból összegyűjtöttük nektek a következő cikkben 5 újabb gyakori hibát, amelyek elkövetése a leggyakrabban vezet a forgalmi vizsga sikertelenségéhez. Ez előző cikkünk a témában itt olvasható.

1- Egyirányú utca végén rossz oldalra sorol be.

Az egyirányú forgalmú úton balra kanyarodásnál az úttest bal oldalához kell húzódni. Ilyenkor az ellenirányban kijelölt autóbuszsávot, valamint az ellenirányban kijelölt kerékpársávot a besorolásnál figyelmen kívül kell hagyni. Forgalmi vizsgán előforduló bukást eredményező hiba, hogy a vizsgázó az úttest felezővonalától vagy képzeletbeli felezővonalától fordul balra. Ezt úgy tudjuk a legjobban kivédeni, ha minden utca elején mikor bekanyarodunk, felnézünk és meggyőződünk arról: egyirányú forgalmú utat jelző tábla van-e kitéve.

2 – Lakott területen belül nem ad elsőbbséget a menetrend szerint közlekedő autóbusznak a megállóhelyről történő elinduláskor.

Lakott területen belül a járművek vezetői kötelesek az elindulási szándékot jelző, menetrend szerint közlekedő autóbusznak, trolibusznak, az iskolabusznak és a gyermekeket szállító autóbusznak a megállóhelyről való elindulását – ha ez hirtelen fékezés nélkül megtehető – lassítással, szükség esetén megállással is lehetővé tenni. Az autóbusz megállóhelyét olyan sebességgel kell megközelíteni, hogy fel legyünk készülve: bármikor elindulhat. Az autóbusz vezetője elindulási szándékát köteles irányjelzővel jelezni és meg kell győződnie az elindulás veszélytelenségéről. Fontos, hogy az elindulást akár megállással is elő kell segíteni, ezt tanulói szinten gyakran rosszul mérik fel és nem tesznek eleget ennek a szabálynak. Nagy segítséget jelenthet, ha figyelünk az olyan indirekt jelekre, amelyek már figyelmeztethetnek arra, hogy az autóbusz vezetője hamarosan jelezni fogja elindulási szándékát: nincs már gyalogosmozgás az autóbusz mellett a járdán, elalszik a busz féklámpája, megszűnik az irányjelző jobbra villogása. Ezeket a jeleket már messziről követhetjük, így nem fog váratlanul érni az autóbusz elindulási szándékjelzése.

3 – Rosszul ítéli meg a védett úton – különösen a körforgalomban – érkező jármű sebességét, távolságát ezért nem ad elsőbbséget.

Sok sikertelen vizsgaeredmény születik az elsőbbség meg nem adásából. A KRESZ szerint útkereszteződést járművel csak olyan sebességgel szabad megközelíteni, hogy a vezető eleget tehessen elsőbbségadási kötelezettségének és e tekintetben másokat a jármű sebességével ne tévesszen meg. A vizsgázónak – ha kezdő szinten is – fel kell tudnia mérni, hogy a védett úton közeledő jármű milyen messze van, mekkora sebességgel közeledik, tehát hogy elé behajthat-e biztonságosan, vagy sem. Ha kicsit is kérdéses a helyzet, jobb biztosra menni, és elengedni az elsőbbséggel rendelkezőt.

Különösen kritikus helyzet lehet ebből a szempontból a körforgalmú útra történő behajtás. Közel vannak egymáshoz a kereszteződések, ráadásul a közlekedési partnerek igen eltérő sebességgel közelítik meg a körforgalmat. Ha a vizsgázó felületesen ítéli meg a körforgalomban érkező jármű sebességét, vagy az elvártnál egy ritmussal később indul el, ez könnyedén okozhatja az elsőbbségadás elmulasztását, és veszélyhelyzetet idézhet elő. Hogyan készülhetünk fel arra, hogy a körforgalomban érkező jármű a tőlünk balra eső kereszteződésben el fogja hagyni az utat, és akadálytalanul behajthatunk – valójában az ő helyére? Mivel sok esetben az érkező jármű jobb oldali első irányjelzője nem is látszik (vagy nem használja a vezető a körforgalom elhagyása előtt), célszerű figyelni a jármű kormányzott kerekét is. Ha biztosak vagyunk abban, hogy kikanyarodik a körforgalomból, késedelem nélkül induljunk el! (Természetesen ez feltételezi a jármű megfelelő szintű technikai kezelését.) Ne feledjük: az elsődleges szempont minden esetben a biztonság.

 

 4 – Kanyarodásnál, irányváltoztatásnál nem fordítja el a fejét a manőver megkezdése előtt.

 Kanyarodásnál és irányváltoztatásnál meg kell győződnünk a manőver veszélytelenségéről. Ez a következőképpen történik:

  • bekapcsoljuk az irányjelzőt,
  • a belső, majd a külső tükörbe belenézünk,
  •  megnézzük a annak a tükörnek a holtterét, amelyik irányba szeretnénk kanyarodni.

Ha erről a vizsgázó megfeledkezik, a vizsga sikertelenségét fogja okozni. Fontos leszögezni ezt nem csak a vizsgán, hanem azután is alkalmazni kell, mert a holttérben kisebb jármű (kerékpár, segédmotoros kerékpár, motorkerékpár) megbújhat és balesethez vezethet, ha nem ellenőrizzük a holtteret irányváltoztatás előtt.

5 – Egyenrangú utak kereszteződésében nem nézzünk jobbra vagy nem adunk elsőbbséget a jobbról érkezőnek.

 Az egyenrangú utak kereszteződésében („jobbkezes” utca) a jobbról érkezőnek van elsőbbsége. Gyakran ezeket az utcákat nem jelzi előre a veszélyt jelző tábla. Ilyenkor onnan tudhatjuk, hogy  egyenrangú a kereszteződés, hogy sem nekünk sem a jobbról érkezőnek nincs elsőbbséget szabályozó jelzőtáblája. Ezt a kereszteződést úgy kell megközelíteni, hogy elsőbbséget tudjunk adni az elsőbbséggel rendelkezőnek, továbbá arra is ügyelni kell, hogy járművünk haladási sebessége ne tévessze meg az elsőbbséggel rendelkező jármű vezetőjét abban a tekintetben, hogy a jogos elsőbbségét biztosítani fogjuk.

+1 A vizsgázó „vakon” követi az előtte haladó, szabálytalanul közlekedő járművet

Gyakori eset a forgalmi vizsgákon, hogy kritikus helyeken követnünk kell az előttünk haladó közlekedési partnert. Sokszor előfordul, hogy a vizsgázó kap egy „rossz felvezetést”, és az előttünk haladó jármű szabálytalanságot követ el. (Tipikus hiba ebben a kategóriában a korábban már említett egyirányú forgalmú úton a balra bekanyarodást megelőző besorolás.) Ha a vizsgázó ugyanezt teszi, az természetesen a forgalmi vizsga sikertelenségét eredményezi. Ezt megelőzni úgy tudjuk, ha a tanuló jó előre felkészül arra, hogy bármilyen helyzet adódik a vizsgán, az aktuális jelzések és szabályok szerint közlekedik tovább úgy, ahogy azt a gyakorlás során megtanulta.

Sikeres felkészülést kívánunk!

autóvezető férfi fekete bőrkormány

Oszd meg ismerőseiddel!

JELENTKEZZ E-LEARNING OKTATÁSRA ÉS KEZDJ AKÁR AZONNAL!


KÖVETKEZŐ TANFOLYAM

A KRESZ tanfolyamok kizárólag ONLINE E-learning képzéssel indulnak!

Blog – Hírek – Cikkek

Kövesd a blogomat, ahol rendszeresen beszámolok a friss hírekről, tanfolyamokról, akciókról.

2022-10-13T21:44:55+02:00
Go to Top